Zusammenfassung
Das Ziel der vorliegenden Studie war die empirische Untersuchung der Frage, ob sich
Forschung und Entwicklung (F&E) in Krankenhäusern positiv auf ihre ökonomische und
medizinische Performance auswirken. Zu diesem Zweck wurden im englischen Krankenhauswesen
Daten zu F&E (Drittmittel, Forschungsprojekten, Publikationen) sowie zum Krankenhauserfolg
(risikoadjustierte Mortalität, Patientenzufriedenheit, offizielles Qualitätsrating,
Jahresüberschuss, Umsatz pro Bett, Wartezeiten) gesammelt und mittels multipler Regressionen
ausgewertet. Als Ergebnis lässt sich festhalten, dass die erhobenen Daten auf einen
positiven Zusammenhang zwischen F&E und medizinischer Performance hindeuten, während
der Zusammenhang zwischen F&E und ökonomischer Performance unklar bleibt. Diese Ergebnisse
deuten darauf hin, dass F&E im Krankenhauswesen hauptsächlich medizinischen Zielen
dient, während ökonomischen Aspekten eine untergeordnete Bedeutung zukommt.
Abstract
The aim of the present study is to investigate empirically whether research and development
(R&D) in hospitals positively affect their economic and clinical performance. For
this purpose, data on R&D (external grants, research projects, publications) and on
hospital performance (risk-adjusted mortality, patient satisfaction, official quality
rating, annual surplus, turnover per bed, waiting times) were collected in the context
of English acute health-care delivery and analysed using multiple regression analyses.
Empirical results suggest a positive relationship between R&D and clinical performance,
but do not support the existence of such a relationship between R&D and economic performance.
The results suggest that, in the hospital sector, R&D are aimed primarily at achieving
clinical goals, whereas economic goals are only of secondary relevance.
Schlüsselwörter
Forschung - Entwicklung - Krankenhäuser - Krankenhauserfolg - England
Key words
research - development - hospitals - performance - England
Literatur
- 1
Porter ME, Stern S.
Innovation: location matters.
MIT Sloan Management Review.
2001;
42
(4)
28-36
- 2
Lööf H, Heshmati A.
On the relationship between innovation and performance.
Economics of Innovation and New Technology.
2006;
15
317-344
- 3
Kerssens-van Drongelen I, Nixon B, Pearson A.
Performance measurement in industrial R&D.
International Journal of Management Reviews.
2000;
2
111-143
- 4
Zweifel P.
Medical Innovation.
The Geneva Papers on Risk and Insurance.
2003;
28
194-202
- 5
Mason A.
Does the English NHS have a „Health Benefit Basket”?.
European Journal of Health Economics.
2005;
6
(Suppl. 1)
18-23
- 6
Wheeler JR, Burkhardt J, Alexander JA. et al .
Financial and Organizational Determinants of Hospital Diversification.
Health Services Research.
1999;
34
61-81
- 7
Jansen JJP, Van Den Bosch FAJ, Volberda HW.
Exploratory Innovation, Exploitative Innovation, and Performance.
Management Science.
2006;
52
1661-1674
- 8
McCracken M, McIlwain TF, Fottler MD.
Measuring organizational performance in the hospital industry.
Health Services Management Research.
2001;
14
211-219
- 9
Jarman B, Gault S, Alves B. et al .
Explaining differences in English hospital death rates using routinely collected data.
British Medical Journal.
1999;
318
1515-1520
- 10
Schulze Ehring F..
Rationierung und Wartezeit in Großbritannien. Köln: WIP-Diskussionspapier 8, 2006.
http://www.wip-pkv.de
(Zugriff: 29.07.2009)
- 11
Lüngen M, Dredge B, Rose A. et al .
Using diagnosis-related groups – The situation in the UK NHS and in Germany.
European Journal of Health Economics.
2004;
5
287-289
- 12
Fottler MD.
Health Care Organizational Performance: Present and Future Research.
Journal of Management.
1987;
13
367-391
- 13
Fetter RB.
DRGs – Understanding hospital performance.
Interfaces.
1991;
21
6-26
- 14
Epstein D, Mason A.
Cost and prices for inpatient care in England.
Health Care Management Science.
2006;
9
233-242
- 15 Pollock A, Leys C, Price D. et al .NHS plc: The Privatisation of Our Health Care,
London Verso; 2004
- 16 Backhaus K, Erichson B, Plinke W. et al .Multivariate Verfahren. 11.. Aufl. Berlin
et al.: Springer; 2006
- 17 Siegel S, Castellan NJ. Nonparametric Statistics for the Behavioral Sciences. 2..
Aufl. New York et al.: McGraw-Hill; 1988
- 18
Ginzberg E.
High Tech Medicine and Rising Health Care Costs.
Journal of the American Medical Association.
1990;
263
1820-1822
- 19
Fuchs VR.
Economics, Values, and Health Care Reform.
American Economic Review.
1996;
86
1-24
- 20
Weisbrod BA, LaMay CL.
Mixed Signals – Public Policy And The Future of Health Care R&D.
Health Affairs.
1999;
18
112-125
- 21 Breyer F, Zweifel P, Kifmann M. Gesundheitsökonomik. 5.. Aufl. Berlin et al.: Springer;
2005
Korrespondenzadresse
Univ.-Prof. Dr. A. Vera
Fachgebiet 04 „Organisation
und Personalmanagement”
Deutsche Hochschule der
Polizei
Zum Roten Berge 18–24
48165 Münster
Email: antonio.vera@dhpol.de